Jak dělám to SEO?

Mnozí z vás mi již dříve psali o to abych sepsal nějaký článek o tom jak dělám SEO optimalizaci. A já jsem v některém z minulých příspěvků napsal, že udělám nějakou sérii článků, kde vše popíšu. Po mé dvouměsíční prokrastinaci je můj slíbený miniseriál zde.

Celkem jsem jej rozdělil do 5ti článků, kde popíšu určité věci podle kterých se já sám řídím. Asi se zde nedozvíte něco nového nebo něco co by nešlo nastudovat někde jinde. Spíš jen vypíchnu určité věci a dozvíte se něco o tom jak k SEO přistupuji já. Články budou následující:

  • OnPage faktory
  • OffPage faktory
  • Linkbuilding
  • Analýza klíčových slov
  • Optimalizace pro lidi ne pro vyhledávače

A když už jsem tak krásně začal, tak se hned pustíme do prvního bodu.

OnPage faktory

Pod tímto názvem se schovává vše co můžete jako tvůrci webových stránek přímo ovlivnit. Jedná se o to jak bude web strukturován, jaký bude samotný obsah, jak bude web vnitřně prolinkován apod.

OnPage faktory samy o sobě vám nezajistí, že bude Váš web ve vyhledávačích na předních příčkách. K tomu jsou potřeba mix všeho o čem budu v tomto seriálu psát. Avšak dobře strukturovaný a prolinkovaný web s kvalitními texty obsahující ty správné klíčové slova bude ve vyhledávání lepší než ten, který tyto vlastnosti nemá.

Dále si probereme několik klíčových věcí, na které je dobré dávat si pozor.

Titulek stránky – <title>

Titulek stránky je jedno z nejdůležitějších míst, kterým je potřeba věnovat pozornost. Ve všech vyhledávačích je titulek právě to co se zobrazí při vyhledávání jako nadpis stránky a podle něj se uživatel rozhodne jestli váš web navštíví nebo ne.

Titulek by měl obsahovat hlavní klíčové slovo, které vystihuje danou stránku a na který se snažíte optimalizovat. Když uživatel zadá do vyhledávače nějakou frázi a objeví se mu výsledek jehož nadpis se bude přesně shodovat s tím co zadal do vyhledávače s největší pravděpodobností vaší stránku navštíví.

Délka titulku by měla být zhruba do 60ti znaků ale neberte toto jako dogma.

Popis stránky – <description>

Ihned po titulku stránky je jeho popis druhým nejdůležitějším místem, kterému je třeba věnovat pozornost. Tento popis se totiž většinou zobrazí ve výsledku vyhledávání ihned pod nadpisem. Zde můžete popsat to co uživatel na stránce najde. Je vhodné zde zopakovat hlavní klíčové slovo + nějaká další.

Popisek by měl být psán lidsky. Píšete jej hlavně pro člověka, který objevil váš web pomocí vyhledávání a měli byste jej nabádat k návštěvě. Vyvarujte se opakování spousty klíčových slov v popisku. Jeho délka by měla být do 200 znaků.

Na začátku jsem psal, že popisek se většinou zobrazí pod nadpisem stránky. Pokud se popisek shoduje s obsahem webu, tak se zřejmě zobrazí. Avšak vyhledávač se může rozhodnout jinak a zobrazit vlastní popisek vytvořený z textu na stránce. Vždy je ale lepší popisek mít než nemít.

Klíčová slova – <keywords>

Všude se dočtete že vyhledávače obsah tohoto tagu dávno ignorují. Možná že jsem ze staré školy ale já tento tag stále vyplňuji. Ne však tak, že bych se snažil vypsat všechny možné variace klíčových slov ale většinou tam jen vepíšu 3-4 důležitá klíčová slova, která danou stránku vystihují a dál to neřeším.

Můj soukromý názor je takový, že se vyhledávače snaží pracovat s co největším množstvím informací aby nabídli co nejrelevantnější výsledek. Z této logiky mi vychází že zpracovávají i klíčová slova v tagu keywords. Jakou váhu jim však přikládají je už zcela jiná otázka. Rozhodně se ale nestane to, že když zadáte vaše klíčová slova do tohoto tagu a nic víc neuděláte, že se začnete objevovat ve výsledcích vyhledávání.

Nadpisy – <h1>-<h6>

Daleko důležitější než je tag <keyword> je to co napíšete do nadpisů, které jsou na stránce. Tyto nadpisy by měli obsahovat klíčová slova, na která chcete stránku optimalizovat. Avšak také všeho s rozumem. Rozhodně to neznamená že v nadpisu musí být přesná fráze na kterou optimalizujete. Může být součástí delšího textu nebo může být v nějaké jiné variantě.

Samotný obsah stránky

Bez textu na stránce jsou všechny výše zmíněné body zbytečné. Teprve samotný obsah jim dává smysl. Pokud na stránku umístíte jen kopu nadpisů, tak si rozhodně ničím nepomůžete.

Text by měl být psán především pro lidi. V rozumné míře by měl obsahovat vybraná klíčová slova a fráze v nejrůznějších variantách. Důležité části je dobré zvýraznit tagy <strong> nebo <em> a pokud máte na co odkázat (třeba na jinou stránku na webu), tak na to odkažte. Rozhodně se vyvarujte přílišného opakování klíčových slov. Rozhodně vám to v ničem nepomůže.

Prolinkování webu

Celý váš web je dohromady několik stránek, které jsou navzájem v nějakém vztahu. Ten vztah vyjadřuje to jak jsou navzájem jednotlivé stránky prolinkované. Vždy když máte možnost odkázat na nějakou jinou stránku na vašem webu tak to udělejte. Je také vhodné aby text odkazu obsahoval nějaké klíčové slovo, které vystihuje stránku, na kterou odkazujete.

Vždy se ale snažte používat různá klíčová slova. Pokud na nějakou stránku povede x odkazů, které mají vždy stejný text, tak to rozhodně nebude ideální. Nebojte se ani používat pro odkazy slova jako zde, sem, tady apod. Vyhledávače sledují i text okolo odkazu a pokud bude vystihovat to kam odkaz míří, tak to vezmou v potaz.

Hlavní je netlačit někde určitý text jen proto aby tam byl ale psát texty tak aby dávaly smysl.

Závěrem

Toto všechno není rozhodně vše co se dá o onPage faktorech napsat. Avšak dle mého názoru jsou to ty nejdůležitější místa, kterým je potřeba věnovat pozornost. Nemůžu říct, že je jedno důležitější než druhé. Všechno dohromady totiž teprve dává ten správný efekt.

Možná bych jen zdůraznil prolinkování webu a odkazování na hodnotné zdroje jinam. To je něco na co mnoho lidí zapomíná.

V dalším článku se společně vrhneme na offPage faktory a jak s nimi pracovat.

 
Příspěvek byl publikován v rubrice Rady se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

6 komentářů u Jak dělám to SEO?

  1. Josef Kroupa napsal:

    Bronzi, podle výše zmíněného tedy předpokládám, že například vytváříš ručně a nenecháváš jeho automatické generování na různých pluginech do WP? Sám jsem to dřív taky dělal, ale s postupem času to nechávám na automatických pluginech, které často berou začátek prvního odstavce. Vím, že to není ideální, ale rozhodně je to rychlejší :-)

    • Bronzi napsal:

      Co se WP týče, tak tam to nechávám taky na automatice. Většina mých webů ale na WP neběží. Ty systémy jsem si naprogramoval sám. A popisky píšu manuálně.

      U mě záleží na tom k čemu ten web má být. Pokud je to blog nebo nějaký magazín, zkrátka systém, kde neustále přibývají nové články, tak tam bych to zas tak neřešil. Jestliže je to ale nějaká firemní prezentace, eshop, nějaký statický web, nebo obecně stránka, na které chci optimalizovat, tak tam bych si s popisky vyhrál.

  2. MzK napsal:

    Tak toto je jednoduché, dá dobrý RS to dělá automaticky už při vytváření článku. Ale těším se na další díly, na to těžší – shánění zpětných odkazů.

  3. Premier napsal:

    Kdyz se zminil obsah, tak tam je dobre si uvedomit, ze obsah nemusi byt jen text. Pokud je mozne tak doporucuju do obsahu zaradit i obrazky, li seznamy, tabulky (srovnani, ceniky), videa a podobne. Prinese to jak vetsi informacni hodnotu, tak lepsi prehlednost/orientaci v obsahu a v neposledni rade i lepsi „seo“.

    • Bronzi napsal:

      Určitě obsah je důležitý v jakémkoli tvaru. Celá má filozofie stojí na tom dělat to tak aby to bylo dobré pro lidi. Když je to dobré pro lidi, tak je to dobré i pro SEO.

  4. Michal napsal:

    Hlavní bude asi obsah a nadpisy. Aspoň já to mám odzkoušené z menších webů. Při a cílit na long tail, i s překlepy :)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>