Jak vyhledávače poznají kvalitní obsah?

Naše debata s některým účastníky ImSrazu mě motivovala k tomu bych sepsal tento článek a podělil se s vámi o můj názor programátora na to jak poznat kvalitní obsah. A jak to dle mého dělají vyhledávače. Není to ověřená informace ale je to něco co mi připadá logické a dle mého to z největší pravděpodobností nějak podobně bude.

Na základě čeho vyhledávače poznají, že obsah na vašich stránkách je skutečně kvalitní? Záměrně neříkám kvalitní text ale obecně kvalitní obsah. Viděl jsem totiž mnoho stránek tvořených flashem nebo videem, kde textu bylo velmi velmi málo a přestože vyhledávače neměli co indexovat, tak se tyto weby zobrazovaly vysoko ve vyhledávání. V tomto článku bych se s vámi chtěl podělit o úvahu jak je to možné.

Mnoho lidí Vám zajisté řekne že aby byl Váš web úspěšný tak potřebujete mít kvalitní obsah. Tito lidé mají samozřejmě pravdu. Problém je však v samotné definici slova kvalitní. Pro člověka je to poměrně jasná definice a každý si dokáže představit co to asi znamená. To že to pro každého znamená něco jiného nechme na později. Jak ale kvalitu článku pozná počítač, nebo vyhledávací robot? Jak se dá změřit? A jak se dá ohodnotit a porovnat?

  •  Chcete poznat kvalitu textu podle jeho délky? … Dvě věty mohou být hodnotnější než dvě stránky.
  • Podle klíčových slov v textu? … Klíčová slova sama o sobě nic neříkají o celém textu.
  • Můžeme udělat statistickou analýzu a porovnat text s nějakým jiným. … To je možné ale pracné.

Jediná další možnost jak zhodnotit kvalitu textu je nasadit na to nějakou umělou inteligenci, která bude simulovat hodnoty reálných lidí. Dostáváme se zde ale k problému kontextu. Pro někoho může být určitý text hodnotný a pro jiného ne. Navíc umělou inteligenci musíte učit. Učit podle čeho? Časem se možná dočkáme toho, že vyhledávače umělou inteligenci v takovémto smyslu skutečně nasadí ale bude to nějakou dobu trvat.

Jak ale měřit kvalitu textu dnes?

Kvalitu textu měřit nejde nebo jen velmi nepřesně a obtížně. Co ale je možné měřit dost přesně je něco čemu já říkám projevy kvalitního obsahu. Když je nějaký text pro určité klíčové slovo kvalitní tak vykazuje určité chování uživatelů, které se dá snadno měřit a dá se s ním snadno pracovat. Má li nějaká stránka tyto znaky, pak jí můžeme označit s velkou pravděpodobností za úspěšnou. Jaké znaky to jsou?

  1. Počet vracejících se uživatelů. (Čím větší tím lepší)
  2. Doba strávená na stránce či webu obecně. (Čím větší tím lepší)
  3. Klikání na tlačítko zpět. (Čím víc lidí klikne na zpět tím hůře)
  4. Míra okamžitého opuštění stránky. (Čím víc uživatelů odejde z webu tím hůře)
  5. Přirozený vznik zpětných odkazů. (Čím přirozenější tím lepší)
  6. A možná najdeme i další.

Všechny tyto znaky nám říkají, že web je kvalitní. Dají se snadno změřit a o hodnotě obsahu vypoví mnohem více než jakékoli analýzy textu. Měří se totiž na skutečných lidech. Když tyto faktory dáme dohromady s určitým klíčovým slovem, které lidi na web přivedli, tak dostaneme velice přesný algoritmus pro určování hodnoty webu. Kdybych já dělal vyhledávač tak bych jej udělal přesně tak aby tyto parametry upřednostňoval. Je to snadné a je to přesné.

Závěrem bych ještě napsal jaká je můj pohled na vyhledávače, který se snažím prezentovat všude kde je třeba.

Vyhledávače chtějí uspokojit své uživatele. Uspokojí je tím, že jim dají to co chtějí. Jestliže váš web bude to co chtějí. Tak vyhledávače jim nabídnou Váš web.

… Proto dělejte takové weby, které lidi chtějí. V takovém případě vám totiž vyhledávače přijdou vstříc.

 
Příspěvek byl publikován v rubrice Úvahy. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

17 komentářů u Jak vyhledávače poznají kvalitní obsah?

  1. Turek napsal:

    Zajímavý příspěvek a doufám že zde bude i zajímavá diskuze. Trochu by jsem ale vstoupil do tvých úvah. Hodně věcí které bereš jako metriku vyhledávač nemá. Protože pokud se nepletu tak Google deklaruje že GA nebude užívat pro vyhledávaní. Taky by to bylo nepřesné protože jsou weby které nemají GA. Dále i kdyby je měl tak míra opuštění je špatně měřitelná i délka na webu. Třeba zrovna na blogu. Idealní situace na blogu totiž je, že má čtenář přístup k RSS, nebo příjde na nový příspěvek skrz Twitter atd… protože je pravidelný čtenář tak si přečte jen nejnovější článek. Takže míra opuštění idealní na blogu je 100% délku strávenou na blogu taky v tomto připadě nezměříš, protože autor neotevře další okno.

    Co by vyhledávač mohl měřit je kolikrát opustíš stránku, z pohledu dáš krok zpět a zvolíš jiný výsledek vyhledávaní.

    • Jan Pobořil napsal:

      Těžko říct jestli fakt GA do nějaké míry nepoužívá. Může například hodnotit obsah měřený v GA podle výše zmíněných algoritmů a pak porovnávat nějaké znaky toho obsahu s obsahem který indexuje pro vyhledávání.

      • admin napsal:

        Navíc zde máme G+ a adsense. Myslím si že google by byl hloupý kdyby pro určování relevance a kvality obsahu nepoužíval co největší množství dat, které může získat. A tam kde ty data nemá tak to může nějak aproximovat. Třeba podle webů, které na něj odkazují. Nebo podle toho jaký typ lidí si vybírá určité výsledky.

        Google sleduje každého přihlášeného uživatele a nabízí personifikované výsledky vyhledávání. Když určí prototyp přihlášeného uživatele a zná jeho oblíbené výsledky může je nabídnout i dalšímu podobnému uživateli. Těch možností je spousta. A všechny mi připadají logičtější než analyzovat kvalitu obsahu jen na základě textu, který je na stránce.

  2. Jiří Šubr napsal:

    Úvaha dobrá jako konspirační teorie, ale to je asi tak vše. Jak již Turek zmínil, kdyby Google vycházel z GA (což popírá), tak by byly ztrátové weby, co analytics nepoužívají.

    Další věc, délka strávená na webu neznamená čim vyšší tím lepší. Udělám 2 stránky. Jedna stránka odpoví na otázku tak rychle že se uživatel informaci dozví a hned to zavře. Doba strávená na stránce bude minimální, hodnota pro uživatele obrovská. Druhá stránka bude obsahovat omáčku kolem, možná ani neodpoví na otázku, ale než si toho návštěvník webu všimne, po minutě čtení článku stránku zavře, hodnota nulová.

    Klikání na tlačítko zpět – zajímalo by mě jak toto bude Google sledovat opět na webu bez GA, navíc to že má web blbě dělanou navigaci nemusí ihned znamenat, že nabízí nekvalitní obsah.

    Odkazy mají obrovskou váhu, to je jisté, těch faktorů na určování pozic je dost a možná je tohle budoucnost, ale rozhodně ne přítomnost. Každopádně díky za úvahu, vždycky je těžké něco vymyslet. Mnohem lehčí je hledat slabiny.

    • admin napsal:

      Ano všechny parametry musí být v nějaké rozumné rovnováze. Netvrdím že je to dogma ale obecně čím déle je uživatel na webu tím lépe se na něm asi cítí.

      Klikání na tlačítko zpět jsem myslel v tom smyslu že když uživatel přejde z vyhledávání na nějakou stránku. Ta se mu nelíbí tak dá zpět zpátky na výsledky hledání. To se měřit dá a google to bezpochyby dělá. Teď nabízí přihlášenému uživateli možnost takto opuštěnou stránku odstranit z vyhledávání.

      Co se týče GA, tak bych skoro až řekl že by byl google hloubý kdyby to nedělal. Ale navíc zde máme kódy adsense a nyní i G+. Ze všech služeb se dají sbírat data. Navíc třeba počet vracejících se uživatelů se dá zhodnotit i podle toho když někdo zadává nějakou frázi opakovaně, tak jaký web si pravidelně vybírá.

      Jak jinak tedy google nebo obecně vyhledávací robot pozná kvalitní obsah? Mě samotného by odpověď na tuto otázku zajímala.

      • Jiří Šubr napsal:

        Na to nedokáže odpovědět asi nikdo z nás, ten algoritmus musí být šíleně promakaný. Já bych tuhle otázku vůbec neřešil, protože není podstatná. Já když napíšu kvalitní texty, tak se to v Google prostě chytá a to na dost dobré pozice. Buď tedy píšu tak, že to má Google rád, nebo jsou ty texty opravdu kvalitní a Google mě má rád nebo píšu stylem, který Google nedokáže podchytit a vyhodnocuje ho jako kvalitní.

        Ať je otázka jaká chce, mě osobně to je jedno. Prostě to funguje a tak to tak dělám. A v hodně konkurenčních prostředích už to není moc o textech na stránce, které má většina konkurence perfect, už tam jsou jiné faktory, se kterými soupeříme.

  3. Kvasnička Jan napsal:

    Ohledně kvalitního obsahu toho už bylo napsáno hodně a připomínky uvedené výše mají opravdu něco do sebe. Kvalita se dá také posoudit dle sdílení, jelikož pokud je obsah kvalitní a jako čtenáři se mi zdá obsahově přínosný i pro ostatní, tak jej milerád sdílím dále. I tak zajímavé zamyšlení.

    • admin napsal:

      Možná toho bylo napsáno hodně. Ale nikde jsem se pořádně nedozvěděl. Co to je kvalitní obsah? :-)

  4. Hypoweb napsal:

    U hodně mých webů je míra opuštění i přes 90% a stále se stránky v SERpu docela hezky drží. Nemyslím, že tyto parametry mají dnes nějaký vliv.

    • admin napsal:

      Ale další vlastnosti budou třeba dobré. Netvrdím že když je něco naopak než píšu že to web shodí. Spíš to je takový koktejl všeho dohromady.

  5. petr napsal:

    Tak se to tu celkem rozjelo, samá zvučná jména :-) No já myslím a to asi všichni vědí, že kvalitní obsah je základ. Ale proč je potom tolik MFA webů na předních pozicích? Jasně, mít kvalitní web je pěkné, pro čtenost dobré, ale co se dá dělat, pokud mě ve výsledcích předběhne jednostránkové MFA?

    • admin napsal:

      Google právě po MFA webech tvrdě jde. Ale i pokud je to jednostránkový web a člověk tam najde přesně to co potřebuje. Tak je to dobrý web. Nejhorší jsou ty MFA weby, kde jsou podřadné texty a jen spousta reklam okolo.

  6. PHT napsal:

    Dobrý článek. Po výpadku Inwebstora jsem začal číst tvůj blog a musím uznat, že je hodně kvalitní a neudělal jsem chybu ;-) . Tvoje myšlení se mi líbí.
    Ale k článku. Že záleží na obsahu, je fakt. Že Google bude tohle do budoucna upřednostňovat, je další fakt. Že si tohle pořád pár lidí neuvědomuje, je jiný fakt. Stejně jako to, že Google má být to poslední, na čem by jim při tvorbě stránek mělo záležet. Web má totiž sloužit lidem a ne indexovacím robotům. Inwebstor (původní) postnul nedávno na tohle téma článek o AdsenseFlippers. Taky dělali weby pro google a vydělávali těžké prachy. Teď (a nejen oni) zažívají po říjnovém Google search updatu pád. Měl jsem možnost vidět přednášku Honzy Tichého na téma SEO. Dá se najít na netu jako video. Tam byl obsah tohoto článku Honzou perfektně zpracován a přednesen. Závěr zněl stejně, jako aktuální politika Googlu: nedělejte weby pro google, ale pro živé lidi!
    Je to prostě tak, jak píšeš a proto ti dávám zapravdu. A nenech se zbytečně zvyklat škodolibci. Hodím sem odkaz na Seth Godina, SEO eso:
    http://sethgodin.typepad.com/seths_blog/2006/06/how_to_get_traf.html

    Web má být prostě pro lidi. Protože to jsou lidi a nikdo jiný, kdo ti na tvých stránkách bude vydělávat peníze. Žádný roboti. Google se rozjel zostra a to, co vydělávalo vyčůranými triky včera, už nemusí vydělávat zítra. Tvoje strategie je správná. Přirozená, logická. Držím ti palce, ať ti stránky vynáší dlouho a dobře!

  7. Pingback: Jak dělám to SEO? – OffPage faktory | Inwebstor Bronzi

  8. šperky napsal:

    Plně souhlasím. I když google deklaruje, že nepoužívá data z analytics pro svůj algoritmus, moc bych za to nedal, že to stejně dělá nebo bude dělat v budoucnu. Popřípadě zvolí jinou cesstu jak se k takovým informacím dostat, protože ne všichni GA používají. Chování reálných návštěvníků je nejlepší a nejhůře nasimulovatelný způsob jak zjistit která stránka je lepší a zasluží si být výš

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>