Teorie klikačů na reklamy

Máte-li na svých stránkách PPC reklamu, pak jistě stojíte o to aby na ně lidé klikali. Možná také přemýšlíte nad tím jak zvýšit míru prokliku a kdo vůbec na tyto reklamy kliká. Samozřejmě existují obecné rady jak zvýšit / změnit míru prokliku změnou pozice reklamy, zakázání zobrazování vybraných reklam nebo třeba rovnou celkovým redesignem webu kdy budou reklamy víc na očích. Tento článek však nebude o onpage faktoru ale spíš offpage.

Možná si teď kladete otázku: „Jak může ovlivnit něco mimo stránku míru prokliku na mém webu?“

Jedna věc to ale být může. A to konkrétně pozice ve vyhledávání. Nevím jestli to platí obecně a ani nevím jistě proč to tak je, ale u svého mini herního webu jsem vypozoroval zajímavý jev. Přeskočme teď úplný start webu, kdy byl někde vzadu ve vyhledávání a dostaneme se až do doby, kdy se dostal na první stránku a začali mít první normální návštěvnost. Za jeden den jej navštívilo 30 lidí a ani jeden z nich neklikl na reklamu. Za 5 dnů jej navštívilo 150 lidí a na reklamu stejně tak nikdo neklikl. Po nějaké době se nyní nachází na třetí příčce ve vyhledávání. Denně jej navštíví okolo 200 lidí a na reklamu v průměru klikne zhruba 10.

Jestliže jste očekávali lineární nárůst stejně jako já, tak v případě návštěvnosti 30 lidí denně by měli na reklamu kliknout 1-2 lidé. Ale nestalo se tak. Přemýšlel jsem nad tím jak je to možné. A nakonec jsem přišel na jednoduché vysvětlení , které není nijak technické ale spíše sociologické nebo možná psychologické.

Zkrátka a dobře. Lidé, kteří klikají na první odkazy ve vyhledávání jsou ti, kteří webu příliš nerozumí a klikají na to co vidí a neřeší relevanci nebo skutečnou užitečnost. Stejní lidé, pak v mnohem větší míře klikají na samotné reklamy.

Vycházel jsem z toho, jakým způsobem používám vyhledávání já a jak lidé v mém okolí. Já jsem téměř absolutní neklikač na reklamy. Mám vyvinutou bannerovou slepotu a na reklamy kliknu jenom když fakt vidím že to co nabízí skutečně potřebuji (Což je zhruba tak jednou do měsíce.). Myslím, že stejně postiženi jsou všichni co se pohybují v IT.

A jakým způsobem vyhledávám? Zadám nějakou frázi. Většinou už vím jak jí mám zadat aby vypadlo skutečně něco kloudného. Následně proskenuji výsledky vyhledávání s tím, že co mě zaujme otevírám do nového panelu a skenuji dál. Otevřu třeba okolo deseti webů ať už z první stránky vyhledávání nebo z druhé a někdy i z třetí nebo čtvrté. Tak velice rychle najdu co potřebuji a reklamy ani nevnímám.

A jak vyhledává většina „normálních“ lidí v mém okolí? Zadá frázi do vyhledávání a klikne na první co se jim přijde relevantní. Samozřejmě stránku nahrají do stejného panelu jako bylo předtím vyhledávání a snaží se jí prostudovat co na ní naleznou. Jestliže se na stránce nachází, pak reklama ve stylu „Hledáte xy?“, pak na ní kliknou a ani si neuvědomují že se jedná o reklamu. Jednoduše řečeno prochází web jeden za druhým a relativně podrobně jej studují. A častěji klikají na reklamy.

Jestliže se takto chová většina lidí (a dle mých výsledků prokliků a mých pozorování, tomu tak zřejmě je), tak z toho vyplývá přímý důsledek, že lidé, kteří navštíví weby vzadu ve vyhledávání jsou právě ti, kteří na reklamy neklikají. Naopak ti co navštěvují weby z prvních příček na reklamy klikají častěji.

Takže závěrem snažte se dostat své weby na první příčky vyhledávání. … Máte k tomu zase jeden důvod navíc. :-)

PS. Toto je zatím jen teorie, protože nemám možnost jí široce ověřit ale tento efekt se neobjevil jen u jednoho webu ale pozoruji jej u svých dvou herních webů, které se dostali na třetí místa ve vyhledávání. U dalších dvou čekám až se posunou a doufám, že mi to potvrdí. Nicméně po krátké úvaze mi toto chování přijde zcela logické a přirozené, takže si myslím, že tomu tak skutečně je.

 
Příspěvek byl publikován v rubrice Rady. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 komentářů u Teorie klikačů na reklamy

  1. Honza napsal:

    Je někde dostupný kontakt? Zajímaly by mě i ty herní weby. Také jich mám nyní… 7. Ale žádná Afrodita to není. :-)
    Jinak dobrý článek, takto jsem o tom nepřemýšlel a nahrává to optimalizovaným MFA.

    • admin napsal:

      Ty herní weby jsou jen minisites. Na každou hru jeden web a jsou to hry, které jsou často hledané ve vyhledávačích. V podstatě to jsou MFA weby :-) . Mám je teď necelý měsíc a půl a kromě jednoho, který je pro mě z neznámých důvodů ve vyhledávání někde vzadu, jsou všechny ziskové.

      Mám v plánu o nich napsat nějaký článek až budu mít pocit, že se bezpečně usadili na prvních příčkách vyhledávání :-) . Zatím je tady nechci zveřejňovat.

  2. Affiliate napsal:

    Zajímaly by mě zkušenosti s umístěním reklamy. Myšleno kde máš nejvyšší CTR – sidebar, inside text, jaké velikosti atd.

  3. Michal napsal:

    Ahoj, dobrá stránka, rád ji čtu. Dotaz: ty herní ministe monetizuješ jak? Jen přes reklamu Adsense? Dík

  4. pavel napsal:

    Pekny web. Zamereni na konkretni klicove slovo se samostatnymi weby me osobne moc nebavi. Prijde mi lepsi stavet vetsi web a kdyztak optimalizovat jednotlive podstrany. Jsem zvedav na ty herni weby :-)

    • admin napsal:

      Dělat velký web je určitě zajímavé ale má to svá rizika v tom, že když jej začínáš budovat, tak nevíš jak bude úspěšný a můžeš investovat spoustu času do něčeho co se ti nevrátí. Mi práce na jednom webu nezabere moc času a když se něco nepovede, tak to odpískám a mám malé ztráty :-)

  5. Papoušek napsal:

    výborný článek, potvrzuje to, co jsem tak nějak podvědomě cítil, ale neuměl to pojmenovat :-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>